Gå till innehåll

Porttelefon

Föreningen har installerat ett elektroniskt passersystem (Aptus) med tillhörande porttelefon. Porttelefonen används också för att låsa upp entréporten med nyckelbricka/tagg.

För att koppla telefonnummer till porttelefonen behöver fullständiga kontaktuppgifter (telefonnummer som ska kopplas in, lägenhetsnummer, efternamn, förnamn) sändas in tillsammans med kopplingsbegäran till föreningens Ekonomiförvaltare.

Obs, barn under 7 år ges inget tillträde att registreras till porttelefonen

Att ringa från porttelefonen
Mellan 06.00 och 21.00 ringer man genom att söka fram namnet på den man vill besöka i boenderegistret och trycka på knappen intill för uppringning.
Övriga tider måste det kopplade telefonnumret slås in, följt av ok.

Porttelefon

Att svara på uppringning från porttelefonen 

Svara i telefonen när det ringer och kontrollera att det är din besökare.
Acceptera tillträde: Tryck på * (stjärna).
Neka tillträde: Tryck på # (fyrkant) eller lägg på luren.

Inställning i din telefon
Porttelefonen kommunicerar via telesystemet och din telefon måste ha tonval för att det ska fungera.
Har du en trådlös telefon kan du behöva aktivera tonvalsfunktionen i denna (titta i telefonens manual).
För vissa smarta mobiltelefoner är det viktigt att man trycker på en knappsats-knapp för att få fram nummer-displayen innan du kan välja * eller #.